maandag 5 maart 2012

Woon/werk aanrijding


Ondanks het feit dat ik niet zo een hardrijder ben ben ik erachter gekomen dat je ook met mindere snelheden op moet blijven letten.
Op weg naar m,n werk zie ik in Amsterdam 2 jongeren naar het fietspad toe lopen , er van uitgaande dat zij voor het oversteken nog wel even kijken rij ik met een gangetje van 27 km/uur door en vlakbij toeter ik nog even maar de jongens zijn echte die-hards en lopen gewoon zonder te kijken door , eentje kon ik ontwijken maar de ander vond het nodig om precies de kant op te gaan als mijn ontwijkroute en dus was het knal.
De jongen stond gelukkig alweer eerder op zijn benen dan dat ik uit de fiets kon komen en had ook geen verwondingen.
De Mango helaas wel , met 3 scheurtjes in de bovenkant en een scheurtje bij de koplamp mag hij morgen naar dronten gefietst worden alwaar woensdag de expert van de verzekering de schade komt opnemen.
Na het ongeval kwam er nog iemand uit een garage lopen met de mededeling dat ik wel 50 km/uur reed , verbazend hoe snel mensen gelijk een oordeel klaar hebben , waarop ik hem maar even liet zien dmv de fietscomputer hoe snel ik gereden had die dag , namelijk 35 km/uur als hoogste snelheid , waarop de man weer afdroop.
Zo zie je maar weer dat bekende routes vaker voor problemen kunnen zorgen als onbekende wegen , en een les voor mij is dat je beter zelf aktie kan nemen dan afwachten of de ander het wel doet want een ongeluk zit in een klein hoekje.
Maar kom je dan nog wel aan rijden toe ?

20 opmerkingen:

  1. Alles voorkomen lukt natuurlijk nooit; dus helaas zal er zo nu en dan iets vervelends gebeuren. Gelukkig gebeuren er ook nog wel eens leuke onverwachte dingen, zodat de wereld weer enigszins in balans is.

    Succes met de verzekeringsperikelen.

    Wim - die altijd belt als hij iemand passeert.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb ooit eens een gelijksoortige botsing gehad met de gewone fiets. Voetganger stak zonder blikken of blozen over en ik knalde er bovenop. Dus het is niet vm specifiek wil ik maar zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kloten man! Ik had vorige week donderdag ook bijna iemand op de fiets liggen. Gelukkig ging dat net goed. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=Vu-98qr12bg

    PS. Ik zie dat je een stukje rubber om je koplamp hebt. Dat idee had ik ook al gekregen. Werkt goed! Zie: http://xl-network.com/blog/2011/10/stilte-graag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat idee voor een stukje binnenband heb ik bij jou vandaan Wilfred , en het werkt prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. inderdaad ja ,ik zal m naast de jouwe zetten in dronten. levert wel weer een ritje op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Gerrit,

    Het blijft zonde en je schiet er niets mee op , beterschap met de mango.

    groet Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Balen! Succes met de verzekering morgen!

    ander onderwerp, heb je al een vizier voor je helm? misschien heb ik er een over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag toevallig nog een mailtje gestuurd naar ekoi waar het vizier blijft , wacht van de week nog even af.

      Verwijderen
  8. Tja, meestal is het net niet - gelukkig -, maar af en toe heb je toch wel prijs. Hopelijk loopt de administratieve rompslomp een beetje vlot. En nog belangrijker; hopelijk heeft die jongere ervan geleerd ! Het loopt niet altijd zo goed af.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hee Gerrit,

    Wanneer breekt je gelukkige periode met de BM nou es aan?
    Zo is het wel genoeg toch?


    mvg Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Balen Gerrit. Vooral die ongevraagde "hulp" van die persoon uit de garage. Succes met de verdere reparatie en schadeafhandeling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zo'n reactie is ook heel apart. Die vooroordelen lijken steeds meer de kop op te steken. Jammer.

      Marloes heeft met haar Mango jaren geleden ook eens grote klapper gemaakt.
      Nog verdwaast, en geëmotioneerd van het ongeval en de grote schade aan haar fiets komt er een agente naar haar toe om rapport te maken. Vraagt ze: Hoe noem je zo'n DING eigenlijk?
      Een Velomobiel, kan ze verbouwereerd uitbrengen. Volgende dag staat er in de krant (uit het politierapport overgenomen) Velomobiel veroorzaakt ongeval.
      Het was niet eens haar schuld! Ze kwam van rechts op een gelijkwaardige kruising. De automobilist zat niet op te letten. Hij had niet eens in de gaten dat hij een ongeval veroorzaakt had.
      Jammer. Erg jammer....

      Verwijderen
  11. gevaar zit altijd in een klein hoekje,
    gelukkig geen gekwetsten.

    heb je de statistieken al ingevuld? :
    http://bickyenzijnfietsen.blogspot.com/2012/03/onderzoek-ivm-ongevallen-met.html

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Balen zeg, altijd zo onbegrijpelijk dat mensen zomaar een fietspad oversteken zonder te kijken. Hopelijk krijg je alles gewoon via de verzekering van de onoplettende voetgangers terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is heel vervelend, hopelijk is de schade eenvoudig te herstellen. Alhoewel ikzelf ook fouten maak in 't verkeer, zijn oversteken-zonder-kijken-voetgangers wel een heel apart soort. Ik kom ze helaas ook regelmatig tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Getverderie Gerrit, wat een naar bericht, ik hoop dat de heren in Dronten er weer een mooie "neus" van kunnen maken!

    Sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De reactie van de man uit de garage kan ik met levendig voorstellen (brings back memories, zeg maar). Als VM's schijnen wij altijd HEEL HARD te rijden.
    Ergens vind ik het wel een compliment (want 30 is voor mij hard fietsen en zeg dat maar eens tegen VMérs). Maar 30 is op een fietspad wel een stuk sneller dan de andere fietsers, dat is wel zo.
    En mensen vinden het heel lastig om de snelheid van zo'n rond onbekend ding in te schatten. Tel daarbij het filmpje van blik-op-de-weg op.
    En dan is het al gauw "heel hard'. Dat "moet" dus wel 50 km/h zijn, toch???
    Maar ik denk het wat zegt over hoe we bij mensen opvallen? Stille grote bakken die buiten de normale (automatische) blikvelden vallen en "opeens" in het vizier zijn bij mensen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is een hele goede verwoording ,kruidig meisje .

      Verwijderen