vrijdag 13 april 2012

Rondje Om met leuke ontmoeting en USB aansluiting


Vandaag begon het rond 12:00 in Amsterdam te regenen met even later een pittige bui , maar gelukkig was het om 14:30 , de tijd dat ik naar huis mag , weer droog en besloot ik om lekker via Purmerend naar Zaandam te gaan.
Net na de Draaibrug in Noord fietste ik langs het kanaal en zag voor me een ligfietser gaan , dus even een tandje bij en na het eerste bruggetje was ik bij .
Het bleek een man te zijn die iedere dag daar fietst van Purmerend naar A,dam-N maar we zijn elkaar nog niet eerder tegen gekomen in 6 jaar tijd , De man , naam niet gevraagd , reed op een stalen M5 en bijna tegen de 30 km/uur aan .
We hebben gezellig wat gekletst maar door de vele passerende auto,s moest ik steeds achter hem gaan rijden om plaats te maken dus na een minuut of 10 heb ik gedag gezegd en ben ik weer door gereden.
ook nog even achter een brommertje aangejakkerd maar die dingen stinken teveel dus die heb ik laten gaan.

Ik ben bezig om een USB aansluiting te maken in de Mango zodat ik tijdens langere ritten de GPS gewoon op USB aansluit , dan hoef ik geen AA batterijen meer mee te nemen.
Ik ben van plan om een aparte accu in de Mango te zetten voor de aansluiting.
Voor een euro of 12 heb je bij een automaterialenzaak een auto aanstekerplug en een USB geval wat daar in past en met wat soldeerwerk en een stekkertje ben je klaar.
Het geheel word op de rechterwielkast gemonteerd met klittenband en de kabel ga ik langs de binnenwand naar achter leiden waar de extra accu op de achterwielkast komt.

Vandaag 40 km gefietst.

16 opmerkingen:

  1. ben benieuwt of het werkt allemaal ger, zal wel een mooie uitkomst wezen lijkt me

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heb al getest Marc en wat denk je , het werkt.

      Verwijderen
  2. Het werkt: http://hembrow.eu/personal/sinnermango3.html#USBoutlet (ook voor 12 V gemaakt, maar werkt ook bij 6 V).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar had ik het ook gezien en vond het een goed idee.

      Verwijderen
    2. Het leek mij ook een goed idee, met de spullen die David Hembrow gebruikte heb ik aangesloten in mijn Quest met 6V B&M accu, maar helaas, er komt te weinig uit om mijn GPS of smartphone daadwerkelijk op te laden. Het voltage is wel oke, maar de amperage ofzo (ben geen electricien) is te laag.

      Verwijderen
    3. Het ligt er misschien aan waar je de spanning afgetakt hebt. Het beste is zo dicht mogelijk bij de accu.
      Uitleg: zoveel mogelijk Volt behouden. De bedrading in de velomobiel is tamelijk dun en heeft daardoor een relatief een hoge weerstand. Gevolg spanningsverlies, en misschien net even te veel om de 5 Volt voor de GPS te leveren met de benodigde stroom.
      Vraag anders David maar eens.

      Verwijderen
    4. David had ik al eens gevraagd, hij adviseerde om de voltages door te meten, en dit waren mijn meetresultaten (> regels) en vervolgens zijn advies:

      ----

      Hi Marc,

      > Input from the battery is 6.48V, this drops to 6.44V with a load via USB
      > (and 6.33V with headlight on as well).

      6.48 V from a fully charged battery is not particularly high, but the
      drop when the headlight is on is also not particularly much, so I
      don't think your battery is dead.

      > USB output is 5.06V.
      >
      > So these values seem to be OK to me (though i'm no expert)...

      Yes, those figures seem OK. But have you tried measuring the USB
      output when the USB is in use. This may drop if regulator finds it
      difficult to maintain 5 V with just 1.3 V dropout when under load, and
      that could make your devices stop charging.

      Instead of using the actual device that you want to charge, which may
      do odd things, connect a resistor of 10 ohms across the USB outlet.
      This will draw 0.5 A - enough to perhaps make the voltage drop. You
      could also try a 5 ohm resistor (or two 10 ohms in parallel) to drop
      an amp, which is the maximum you should expect the part to produce.

      Those Chinese devices are only rated as being able to produce 5 V with
      a 12 V input, and it's entirely possible, and reasonable, that many of
      them can't do so with a 6.3 V input, especially if called upon to
      produce quite a lot of current at the same time.

      In my Mango I've got a self-made circuit with a low drop-out linear
      regulator. It's just as efficient (because it can only lose 20% due to
      output being so close to input) but it'll always work.

      ----

      Maar ik ben niet zo'n knutselaar met weerstanden enzo, dus ik ben eigenlijk op zoek naar de makkelijkste oplossing...

      Dus als iemand nog simpele(r) tips heeft... graag!

      PS Heb ook velomobiel.nl (Ymte) gevraagd, maar nog geen antwoord gekregen.

      Groet Marc

      Verwijderen
    5. Heb besloten om het over een andere boeg te gooien, want hoe laad je de batterij dan weer als je onderweg bent?

      Mbv het vaste net is lastig/onmogelijk met campings/wildkamperen, mbv een generator (dynamo/wind) kan maar kost weerstand. Mvv de zon dan?

      Hmm, misschien is dat het. Heb daarom deze portable solar charger besteld, kan ik tijdens het fietsen op de top klitten, en laadt direct via USB... :)

      Verwijderen
    6. Hallo Marc,
      net als David al zegt, ben ook ik niet onder de indruk van de door jou gemeten spanning. Als je de accu-spanning rechtstreeks op de geladen (!) accu meet (*), verwacht ik eerder een spanning in de buurt van 7 Volt. De elektronica om er een USB-spanning (5 Volt) van te maken heeft ook een deel van die spanning (idealiter in de buurt van 7 V) nodig, en kost mogelijk al 1 Volt. Elke weerstand van de dunne bedrading (lengte afhankelijk), schakelaars of connectors kost je spanningsverlies.
      Vandaar dat ik adviseer om zo dicht mogelijk bij de accu af te takken.
      (*) Open spanning: er hangt nu werkelijk niets anders aan de accu dan jouw voltmeter.

      Laat ons horen of de draagbare zonnecellen goed werken.
      Mmm, opladen. In mijn toekomstige Mango (maandje nog?) zit een op de tussenas aangedreven naafdynamo...

      Verwijderen
  3. Mijn gps kan de batterijen niet laden dus de accu moet alleen als stroomvoorziening voor de gps dienen , ik heb ook geen idee hoelang de gps het blijft doen op de accu maar ik zie wel. werkt het niet naar behoren dan heb ik een reserve accu erbij en leuk gehobbyt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Even wat opgezocht , de accu,s in de mango of quest geven 4,5Ah als je dit vermenigvuldigt met 6 volt krijg je 27 Wh. 27 Wh=27000 mWh gedeeld door 6 V =4500mAh / gedeeld door gem.verbruik gps = 200mA/uur geeft 4500/200 = 22,5 uur stroom voor de gps . verbruiksgegevens van de gps komen van een gpsforum.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als dit werkt is het voor mij ook een goede oplossing, ik maak nl. gebruik van twee accupacks één voor de knipper-, stop- en grootlicht en één voor dim- en achterlicht.
    Dan kan de USB adapter mooi op het knipperlicht accupack.
    Ik snap wel wat er in de Engelstalige tekst staat maar kan daar ook niet zoveel mee.
    Op het GPS forum van Waypoint heb ik ook wel iets gevonden, en vlgs. mij kun je daar een kant-en klaar verloopje kopen of iets van samengesteld setje vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Gerrit

    Ik heb me via internet willen aanmelden voor aankomende zaterdag Helaas ondanks dat ik op tijd was werkte de web-site niet goed. Ik heb me niet kunnen aanmelden Ik ga even informeren of het nog zin heeft om het aan de start te doen Anders wordt het wellicht zwart rijden of een andere keer. Je hoort nog van me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Katinka , zie onderstaande , komt van de website. tot zaterdag misschien , het schijnt niet zulk mooi weer te worden , maar wij zitten droog , toch ?

      Storing op website, na-inschrijven mogelijk op 21 april

      10-04-2012
      Helaas is het gisteren niet mogelijk geweest om in te schrijven voor de 40e editie van de Ronde van Noord-Holland. Om alle informatie op tijd per post te bezorgen bij de deelnemers, is het niet langer mogelijk om online in te schrijven.

      Inschrijven is nog wel mogelijk op zaterdag 21 april vanaf 7.00 uur op de startlocaties in Alkmaar, Oostzaan en Hoorn. De starttijden zijn:
      7.30 – 9.00 uur: start 160 km
      8.30 – 10.00 uur: start 110 km
      8.30 – 12.00 uur: start 60 km (alleen in Alkmaar en Oostzaan)
      9.00 – 12.00 uur: start 40 km (alleen in Alkmaar en Oostzaan) , Het staat op de website van de storing en ook dat na inschrijven mogelijk is op de 21 ste.

      Verwijderen
  7. Hoi Gerrit

    Ik kan me plaatselijk inschrijven heb ik net vernomen. Het weer is niet zo gunstig Ik heb ook een regenkap voor op de ligfiets Hopelijk hoef ik hem niet te gebruiken maar ik neem hem wel mee. Tot zaterdag Bedankt voor de info

    Groet, Katinka

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Gerrit

    Wat betreft zaterdag. Ik voel me nog niet goed genoeg om 110 km te fietsen. Ik overweeg om 60 te gaan fietsen afh van de weersberichten. Bedankt voor je uitnodiging en ik hoop dat je veel plezier hebt met de tovht We zien elkaar wel weer ergens. Groet, Katinka

    BeantwoordenVerwijderen