zondag 3 juni 2012

Zwerfvuil

Vandaag las ik op google+ een bericht van een mede velomobilist met een link naar een filmpje van iemand die zich inspant om zwerfvuil op te ruimen , zelf ben ik ook af en toe hier mee bezig (niet vaak genoeg) maar ik vind het toch wel belangrijk genoeg om de link van het filmpje ook hier te plaatsen. Een aantal jaar geleden ben ik er mee begonnen en ook eens een fietsbericht hier over gehad , dat was nog met de open ligfiets , dan is het wat makkelijker om tijdens het fietsen iets op te rapen. Deze man in dit filmpje kan het zo goed verwoorden dat deze man gehoord MOET worden. Wil je meer weten over de aktie met de wereldbol van plastic die genoemd word in het filmpje ga dan naar de Blog van deze meneer , en die is Hier te vinden. Bij deze dus.

9 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig initiatief! Zelf ook wel mee bezig maar dit is weer een opsteker om er echt mee door te gaan!
    Als (toekomstig) Questrijder zie ik echter niet hoe ik dat vanuit de Velomobiel zou kunnen doen. Wel op de gewonde bukfiets naar en van het werk! Ik ga er weer mee beginnen. Bij de Praxis (Nederland) (heel praktische opmerking) zijn de (opvouwbare) grijpstokken met magneet(!) in de aanbieding!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap alleen die magneet niet , blikjes zijn van aluminium en dat is niet magnetisch en wat je op straat meestal ziet zijn toch wel die blikjes en kunstof flesjes.

      Verwijderen
    2. Volgens mij is het niet zo moeilijk om vanuit een velomobiel iets te pakken met de grijpstok, en daarna in een doos, bak of zak naast je stoel te deponeren.

      Ik zie het helemaal voor me en neem me ook voor om eens op mijn woonwerkroute wat te gaan opruimen... er ligt helaas genoeg!

      Verwijderen
  2. Boeiende film van een bijzonder initiatief. Leuk dat je dit gevonden hebt en met ons deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die magneet is voor ouderen die iets op willen rapen als een muntje of zo.
      Dat alle blikjes van Aluminium zij is niet waar(helaas,. maakt het recycling proces iets lastiger) kleinere diameter zijn bijna altijd van aluminium maar de grotere (vaak) van staal, de basis en de "deksel"van aluminium.
      Bedenk wel dat die grijpstok niet ontworpen is voor dit "werk"

      Verwijderen
  3. De Gooi en Eemlander heeft de Bermbende opgericht.Twee maal per jaar wordt door een almaar groeiende groep, zwerfvuil verzameld.Een prachtig initiatief!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Gooi en Eemlander heeft de Bermbende opgericht.Twee maal per jaar wordt door een almaar groeiende groep, zwerfvuil verzameld.Een prachtig initiatief!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig initiatief,
    Toevallig vorige week het tegenovergestelde zien gebeuren.
    In Hoorn en omgeving staan diverse "vangnetten" langs de fietspaden en vooral bij kruisingen van fiets-wandelpaden.
    Desbetreffende ochtend was ik op weg naar mijn werk en reed om 06.45 uur richting het Keern daar stond een mijnheer met een fiets en daarachter een karretje met "opsteek" schotten van een meter in het vierkant aan de omtrek van het karretje.
    De beste man had een soort grijphandje aan een lange stok waarmee hij in het gevulde vangnet stond te graaien en zoeken tot hij de blikjes eruit gezocht had; echter wat niet van zijn gading was werd gewoon in het gras onder het net gegooid, hij zou net opstappen toen ik aan hem vroeg of hij dit thuis ook zo deed hierna mompelde hij wat terug..........ik had weinig tijd om er dieper op in te gaan maar was ook verbouwereerd door dit aso-gedrag.
    Ik hou de beste man in de gaten.......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik zie Gerrit al met een grijper door Zaandam rijden.. rijke fantasie heb ik he?

    BeantwoordenVerwijderen