woensdag 8 augustus 2012

Blauwe Mango veel stiller

Omdat ik merk dat ik het onderhoud aan de Mango wel leuk vind had ik bij dutch bike bits een alligt kettingwiel met tandjes en een ketting opmeter besteld samen met een marathon 20 inch buitenband. En na de ketting opgemeten te hebben was de conclusie dat deze te lang was wat ik wel wat vreemd vind na pas 7000 Km. Het tandwieltje onder m,n stoel maakte eigenlijk vanaf dag 1 al wat lawaai en had ik al een keer vervangen bij 4500 km voor eenzelfde exemplaar zonder tandjes maar het geluid bleef eigenlijk. Nu had ik van verschillende velomobilisten al begrepen dat het tandwiel wat de trekkende ketting begeleid, dat dat tandjes moet hebben maar bij mij was dat niet zo , alleen 2 rubber ringen om het wieltje. Eergisteren heb ik het tandwieltje vervangen voor 1 met 15 tanden van Alligt en de Mango is veel stiller geworden. Nu alleen nog even kettingen bestellen en erom leggen dan zijn we hopelijk ook van het af en toe overslaan van de ketting af. Nu ik toch zo bezig ben vraag ik me iets af ???? Zou het korte meegaan van de ketting soms aan het verkeerde tandwieltje onder de stoel liggen??????? Andere velomobielrijders doen ong 12000 km met een ketting ,dat is bijna 2 maal zo lang!(suggesties en reakties zijn welkom)
Ik zag ook dat de buitenkabel van de rem een beetje slijt door het schuren langs de stuurkoppeling waar de stuurstang in zit , daar moet ik maar even een stukje alu om heen doen met Tape eromheen. Voor de statistieken , in die 7000 km , 1 lekke band en 1 buitenband met een bult na het omwisselen van de voorbanden van links naar rechts. Groeten uit Zaandam

16 opmerkingen:

  1. Hoi, je kunt toch ook gewoon de ketting wat inkorten? die ketting kan nog lang niet versleten zijn.
    Gr.Willem
    Anders stuur ik even een Pbtje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je zeker dat je de ketting meter goed hebt gebruikt?
      Goed steek bij de juiste ketting? Er zijn nogal wat kettingsoorten.
      Je kan vaak aan je meest gebruikte tandwielen zien of je ketting begint te slijten. De tanden lubberen uit en gaan vaak aan de trekkende kant uithollen.
      Slechter schakelen kan ook een indicatie zijn voor een versleten ketting. Soms is dat dat nog te ondervangen door wat schakels eruit te halen. Een versleten ketting wordt nl. langer, dat is wat die meter aangeeft.

      Dat kettingwieltje is ook apart.
      Je hebt kettingwieltjes met 1 ring in het midden. Die slijt uit als lijkt het een tandwiel te zijn. Deze hebben de naam luidruchtig te zijn. Zeker als ze na een paar 1000 km. zijn 'ingesleten'. Ze kunnen nog daarna nog heel lang (maar wel luidruchtig) hun werk doen.
      Er zijn 'echte' tandwielen met 1 ring aan weerszijde. De zijn fluisterstil. De ringen zijn wel relatief snel versleten, maar kunnen eenvoudig vervangen worden. Kosten een paar kwartjes.

      Wat wel belangrijk is dat de ketting recht van het voorblad in een lijn over het kettingwieltje naar de derailleur loopt. Zo niet dan gaat de ketting wringen. Wat weer onnodig slijtage in de hand werkt. Het kan helpen je kettingwieltje glijdend op een bout te maken. (zie http://rastamango.blogspot.nl/2012/02/nieuwe-strips-en-betere-kettingloop.html en hier een foto http://rastamango.blogspot.nl/2012/02/update-efficientere-kettingloop.html )

      Verwijderen
  2. deze week 19.000km met de originele ketting met mango+
    ik zou hem wel keer moeten meten maar hij schakelt nog zonder problemen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kettingen moeten bij goed smeren wel 40000 km mee kunnen gaan Gerrit.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb m wel iedere 1000 gesmeerd .

      Verwijderen
    2. Misschien is dat wel het probleem. Ik zit nu ook op 19000+ met originele ketting. Ik weet dat in Quesjer 1 nog steeds de originele ketting ligt, 55000+ km.

      Niet te vaak smeren is van belang. Quesjer heeft zijn ketting misschien vier maal gesmeerd in die 55000 km. Bij het smeren veeg je het vuil juist tussen de schakels, en daarvan slijt de ketting. Een velomobiel is in sommige opzichten geen fiets. Onderhoud werkt echt anders.

      Verwijderen
    3. Hele belangrijke opmerking.
      Je moet de ketting niet smeren, dat is hij al in de bussen/rollers. Dat kan je zelf niet.
      Je moet de ketting schoonmaken. Alleen de buitenkant en een klein beetje tussen de schalmen. Ik gebruik daar schijfremreiniger voor. Evt. daarna met perslucht of kwastje en een doek de resten en klonten verwijderen.
      Daarna slechts licht invetten met dunnen olie. Even een kort ritje maken zodat de olie goed verdeeld. Direct daarna de ketting goed afnemen met een doek en alle resten verwijderen.

      Afhanglijk van je gebruik kan dit elke 1000 km of 1x per maand, maar hoeft niet. Als hij niet vuil wordt (klonten op de derailleur) hoeft hij ook niet gesmeerd.
      Vergeet de kettingbuizen niet te reinigen. Anders is de ketting zo weer vet.

      Verwijderen
    4. De ketting van mijn Quest gaat al weer 25.000 km mee. De tanden van de voortandwielen zijn nauwelijks versleten en smeren deed ik alleen de eerste keren elke 1000 km, nu elke 2 a 3000 km. Schoonmaken alleen met een doek tijdens de helft van de smeerbeurten.

      Wat de kettinggeleiderol betreft: ik weet niet precies hoe het bij de Mango zit, maar vooral de aanwezigheid van een goede rubber O-ring bepaalt bij mijn fiets de luidruchtigheid ervan. Ik heb zowel de normale (ongetande met 1 O-ring) als de getande versie met 2 O-ringen geprobeerd, deze verschillen qua luidruchtigheid en lagerweerstand in de praktijk niets, zo is mijn ervaring. Voor wat het waard is :)

      Verwijderen
  4. Ik heb na 7000 km nu al de derde ketting om mijn Fujin SL2 liggen. De tandwielcassette achter en de derailleur zijn ook net vervangen. Ook de geleiderollen zijn vervangen. Verbijsterend dat jullie Velomobilisten zo lang met eeen ketting doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ketting op een open fiets vangt veel meer vuil en slijt daardoor ook harder maar op de Fujin deed ik ook ongeveer 7000 km met de ketting en tandwiel achter pas na 2 kettingen , dus zo een 14000 km , wel iedere week schoonmaken.

      Verwijderen
  5. Gerrit, pbtje is een persoonlijk berichtje, zie overigens dat je bij Albemarle werkt, dan ken je mijn brandweermaatje Simon Bok ook wel.
    Maar even over de ketting, op mijn fiets zit de eerste ketting nog en heb er inmiddels 32.000 mee gefietst de ketting zit nog ruim binnen de tolerantie en die rol, tsja je hoort hem wat maar ook dat is de eerste nog.
    Ik rij er elke dag 52 km. mee zonder problemen en smeer hooguit eens per+/- 5000 km. met wat deco pro, laat het een paar uur zitten, veeg de ketting dan meteen weer droog/schoon en dat blijft ie tot de volgende keer smeren.
    Remmen reiniger zou ik niet gebruiken, dat ontvet ook de pennen en bussen in deco pro zit een oplosmiddel wat, totdat het verdampt is, ook al reinigend werkt omdat het enigszins vluchtig is bij wat hogere temperatuur.
    succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Simon ? Fijne man/collega met ongelooflijke hoeveelheid parate kennis . Ik zal eens kijken of het inkorten lukt en remmenreiniger heb ik nog niet gebruikt , ik veeg de ketting altijd schoon en doe er dan verse dunne kettingolie op van sinner. Veel vuil zit er niet op .

      Verwijderen
  6. En anders; kom eens langs in Zwaag dan controleer ik de kettinglengte/loop een keer en als hij te lang is kort ik hem meteen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gerrit, mooi dat je lawaai-probleem is opgelost. Mijn open ligger maakt ook veel lawaai en ik ga binnenkort ook eens een ander tandwiel testen; er zit nu een tandwiel zonder rubber o-ringen op (origineel Challenge) en ik heb nu een tandwiel van Nazca met 2 rubber o-ringen. (lijkt verdacht veel op het Allight tandwiel)

    Ik durf geen uitspraken over ketting onderhoud te doen; maar persoonlijk heb ik positieve ervaringen met Shimano (HG73 9 speed) kettingen.

    BeantwoordenVerwijderen