zaterdag 24 november 2012

Bijna Aanrijding

Vanavond was het bijna raak . Rond 22:45 uit de late dienst vandaan op weg naar huis , ik steek in Noord de Meeuwenlaan over en sla linksaf richting de rotonde , de eerste rijbaan links van me is een busbaan waar op dat moment een lange Bus aankomt die rechtsaf wil , ik moet rechtdoor en heb voorrang , Gelukkig had ik te maken met een oplettende buschauffeur die voor me stopt . Op het moment dat ik de bus bijna voorbij ben komt er van de rijbaan naast de bus een auto aan die ook geen voorrang had , ik moest vol in de remmen en zie drie verdwaasde en verveelde gezichten naar me kijken terwijl ze gewoon vol doorrijden. Ze kunnen mij nooit van te voren gezien hebben en ik hun niet omdat ze links van de bus zaten , maar ze hadden zich wel af kunnen vragen waarom de bus stopte in een bocht zonder dat er een halte is, lijkt mij. Ter plaatse is ook nog een zebrapad waar mensen kunnen oversteken. Afijn , door mijn reaktie vermogen ging het gelukkig goed en kan ik in blakende gezondheid dit berichtje typen , morgen schijnt het te gaan stormen dus word het waarschijnlijk autotje pakken. We zien wel.

12 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ik remde wel iets te hard want ik voelde de voorwielen glijden , nat en blaadjes denk ik.

      Verwijderen
  2. hoi gerrit
    dat is het vervelende met nederland
    op de ene rotonde heb je als fietser voorrang en op de volgende weer niet
    zowel de fietser als de auto bestuurder weet niet meer waar hij/zij aan toe is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is gewoon een geval van rechtdoorgaand verkeer op dezelfde rijbaan
      Maar inderdaad je hebt gelijk.

      Verwijderen
    2. Binnen de bebouwde kom is de regel dat fietsers op de rotonde voorrang hebben. Buiten de bebouwde kom ligt het fietspad meestal verder van de weg af, en geldt dit niet. Kortom: de bestuurder had volledig moeten weten dat fietsers daar voorrang hebben.

      Aan de andere kant: een dergelijke dubbele baan is vragen om ongevallen. Het ontwerp is op deze plaats heel onhandig. Je zou haast fietspad en busbaan van plaats verwisselen, zodat je goed zichtbaar bent voor het overig verkeer.

      Verwijderen
    3. zeker erg onhandig , gelukkig is het goed afgelopen.

      Verwijderen
    4. Die regel daar wijken ze hier in den helder / julianadorp flink van af, je hebt bijna nooit voorrang op de rotonde, zelfs niet als er ook nog een zebrapad is,
      dan stopt de auto op de oversteekplaats voor de fietsers

      Verwijderen
  3. Wellicht een vooroordeel.......witte petjes ??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is niet wellicht hoor, maar zéker een vooroordeel ;-)

      Verwijderen
  4. Ik denk dat je mazzel gehad hebt - of eerder 'geluk bij een ongeluk' - de situatie is inherent onveilig. Of je daar nu met een tweewiel-fiets, scooter, scootmobiel of velomobiel rijdt; zo een bus op de busbaan onttrekt je volledig aan het zicht van de automobilisten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De www.fietsersbond.nl spoort leden en niet leden aan om onveilige verkeerssituaties voor fietsers te melden. Als ik de discussie zo volg lijkt mij jouw ongeluksrotonde een uitstekende kandidaat.

    BeantwoordenVerwijderen