maandag 4 februari 2013

Oude ideeen in nieuwe Technologie

Wat krijgen we nu , gaat Gerrit een technish verhaal schrijven , nee hoor niets van dit alles maar gewoon een verhaaltje over hoe ligfietsers elkaar willen helpen.
Afgelopen week kreeg ik een mailtje van Marcel dat Piet Kunis uit Hoorn kontakt met mij zocht en dat hij (marcel) mijn emailadres aan piet had gegeven. Allemaal prima maar wat wilde die Piet , ik ken hem niet , alleen uit 3 blogberichten van Wim S en Pe , wat zou ik nu weer gedaan hebben. Het blijkt dat Piet ook Mango rijd en een sinnertourkap heeft en hij had een slim idee om de open gaten die de sinnerkap nu eenmaal heeft af te dichten op een manier zodat je ze ook snel weer open kan zetten , bij zijn eigen kap heeft hij dit deze winter in gebruik genomen. Hieronder een stukje van zijn mail aan mij.
i>Hallo Gerrit, je ken mij niet en ik ken jouw alleen maar een heel klein beetje via je blog. Maar om me een beetje voor te stellen; ik ben sinds mei 2011 de bezitter van die andere Blauwe Mango afgelopen dinsdag kwam ik Pe Koomen tegen en die maakte een foto van mij en de fiets. Ik ben gepensioneerd en gebruik de Mango alleen voor de winter periode, de rest van het jaar zit ik op de racefiets. In oktober heb daarom ook een Sinnerkap aangeschaft. De kap bevalt me goed, alleen als je nood gedwongen (regen en of mist) met een half open vizier, tegen de wind in moet rijden, tocht je er (door die open gaten) uit. Daarom heb ik de gaten afgesloten met draaibare raampjes van lexan, zo iets als voorheen de tochtraampjes van een VW kever. Daardoor is de luchtstroom enorm afgenomen en er is ook geen inslag meer van regen en wind van de zijkant Door ze zo te draaien, dat ze met de voorkant iets naar binnen staan, stroomt er evengoed lucht langs en beslaan ze niet De raampjes draaien in het midden op een rvs asje, welke met klitteband bevestigd is aan de binnenkant van de kap. Ze zijn ook zo weer te verwijderen.
Na het idee gekeurd te hebben leek het me ook wel wat voor andere gebruikers van een sinnerkap dus heb ik aan piet gevraagd of ik het idee mocht bloggen met de foto,s erbij en kreeg dit als antwoord.
De raampjes en de foto's mag je zeker vermelden op je blog (ik hoopte daar al een beetje op) Ik heb namelijk zelf geen blog om het wereld kundig te maken. Je mag dan ook vermelden dat ik ze ook wil maken en als compleet setje wil versturen. ik zie het wel verschijnen. groet, Piet
Piet , bedankt dat ik dit goede idee van jou wereldkundig mag maken en voor de lezers die eventueel een setje van deze raampjes willen hebben ,Geef een reaktie onder dit bericht en ik mail je zodat je je gegevens naar mij kunt sturen , ik heb het mailadres van Piet dus ik stuur de mail dan wel door naar hem. En dan de foto,s. Ohja nog iets , Ga nu niet allemaal om die mooie spiegel lopen zeuren want die zat al op de Mango toen Piet hem kocht en ik ben zelf ook al vreselijk jaloers op die spiegel.
Na een vraag over hoe het er nu aan de binnenkant uitziet heeft Piet gelijk 2 foto,s gemaakt en deze plaats ik er nog even bij.

12 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit ( en Piet ),

    Om het geheel nog duidelijker te maken kunnen jullie misschien ook foto's van de binnenzijde maken en plaatsen, er zijn zeker mensen die hier interesse in hebben! Het idee klinkt goed, maar is wat lastig te zien op de foto's. Prima om zo samen te werken en de rest van de Sinnerkapbezitters op deze manier de mogelijkheden te laten zien! Klasse!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri , je word op je wenken bediend door piet.
      En staat je computertijd verkeerd of zat je echt om 03:23 al achter de PC , Ochtenddienst zeker ?

      Verwijderen
    2. Tijd staat goed Gerrit, nachtdienst dus............Bedankt voor jullie snelle service!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Same to me. Mijn technische fantasie gaat vergenoeg dat ik wel een plaatje in mijn hoofd heb van het idee, mede omdat mij het VW concept ook bekend is.
    Maar een detailfoto zou idd helpen. Het geheel is toch uitneembaar? Dus....

    Ben zeker wel geinteresseerd al heb ik zelf eigenlijk weinig hinder van het inregenen en trek. Dwz het komt zelden voor en ik stoor mij er niet aan. Sterker nog, ik vind de frisse wind om de oren wel lekker en mede daarom juist gekozen voor de Sinner.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de wind ook niet echt hinderlijk maar had laatst wel een stijve nek na het vergeten om te doen van m,n buff en mocht je de gaten open willen dan zijn de ruitjes er zo weer uit te halen.

      Verwijderen
    2. Ik fiets mij meestal te warm voor iets rond mijn nek. Zelfs een hoofdbandje losjes rond mijn nek is al snel te warm. Meestal fiets ik met hempjes zonder kraag. Als die er al op zit (Craft) dan gaat die open na een aantal kilometers.
      Bij sterke zijwind en koude is het idd op een gegeven moment niet meer te harden. Dan biedt een hoofdband of mijn Watzcap voldoende bescherming. Zelfs tegen -12 tot nu toe. Moet ik ze niet vergeten mee te nemen natuurlijk....(1 keer gebeurd, steeds met 1 hand aan mijn oor gefietst naar Huizen, Brr...)

      Verwijderen
    3. Ook ik heb nog geen behoefte gevoeld aan dichtmaken van de zijgaten, maar moet zeggen dat ik dit wel een mooie (want simpele en functionele) oplossing vind!

      Verwijderen
  3. Bovendien zie ik Piet geen d/t fouten maken: De beste stuurlui staan aan wal :) !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met 1 hand in je oor gefietst en dan nog geen maatregelen nemen ? ;-)

    Ik vind het een schitterende kap met veel binnenruimte maar die gaten had ik direct aangepakt. Het is natuurlijk een keuze die gemaakt is omdat de lange kap zijaanzicht moet bieden. Ik las over verkeersgeluiden maar dat vind ik onzin, een kap sluit niet in dergelijke mate omgevingsgeluid af. Daar kan dus best een ruitje voor.

    Hoe beslaan tegen te gaan kan op diverse manieren. Deze "VW methode" lijkt heel goed. Maar ook een vast zijruitje met kleine boorgaatjes moet beslaan tegenhouden en de harde wind buitenhouden, en zelfs omgevingdsgeluid niet extreem hinderen.

    VW methode overigens ? Hadden niet alle auto's uit die tijd zo'n draairuitje in het driehoekje naast een rechte ruit het voorportier ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kap op zich sluit omgevingsgeluid niet uit maar de kap versterkt wel de binnengeluiden zoals , kettinggeluid,bandengezoem, rammeltjes van losliggende dingen en in mijn geval het geluid van de tussenas waardoor de omgebongsgeluiden minder goed hoorbaar kunnen zijn.

      Verwijderen
    2. Sorry , omgebongsgeluiden moet natuurlijk omgevingsgeluiden zijn.

      Verwijderen
  5. Mijn mening Gerrit - en die zal ik motiveren - is dat dat waarschijnlijk erg meevalt.

    Zo hoorde ik met de WS kap zonder gaten plotseling gesis. Geschrokken stapte ik uit om te zien welke band lek was geraakt maar ze waren alle op spanning....dus ik keek langs de weg die ik kwam om te ontdekken wat dat wel was geweest.... even verderop graasden wat ganzen langs het kanaal. Om vast te stellen dat mijn aanname goed was liep ik erheen en inderdaad....ssssss !!!

    Zo hard was dat geblaas niet eens qua volume. Maar genoeg om over een klinkerweg op 7 bar Marahon Greenguards het zo duidelijk te horen dat ik ervan schrok.

    Het is maar wat je op je oren zet denk ik....met een mp3 speler koptelefoon hoor je natuurlijk nog minder met een kap.

    BeantwoordenVerwijderen