donderdag 25 juli 2013

tweede woon werk met pech

Vanochtend was ik weer voor de wekker wakker en wilde ik weer lekker om gaan fietsen maar helaas . Ik haal de fiets uit de stalling , zet m,n tas erin en stap in , pedalen op de trappers , he wat draait dat licht , shit , ketting eraf. S,ochtends vroeg in de schemer , spullen er weer uit, fiets op zn kant in het gras , hoofdlampje op en even morrelen door het voetgat en de ketting ligt weer om de tanden. Spullen er weer in , ik erin en trap..... , he de trappers draaien niet , shit , spullen er weer uit , ik eruit , fiets op zn kant , he, voor is goed , derailleurkapje eraf en ja hoor achter de ketting ook niet goed , even morrelen en hij zit weer goed , fiets weer recht ,spullen erin , ik erin en gelukkig fietsen maar , dan de korte route maar want het is al laat , LEKKER GESLAPEN was het commentaar ,dan s,middag maar de lange route gereden en bij thuiskomst gezellig gebabbeld met Marcel en ega , die waren op visite. GRRRR.

7 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit,

    Dat kettingverhaal klinkt heel bekend, heb ik ook een keer of 3 gehad de eerste maanden. Balen, want dat verwacht je niet bij een splinternieuwe fiets, heeft vast te maken met het rekken van de ketting, na 2x een tweetal schakels te hebben verwijderd heb ik er geen last meer van gehad. Vooral het omleggen achter is wat lastig, omdat dan het kapje eraf moet, maar anders kom je er niet bij dus je moet wel....
    Niks van aantrekken, die kinderziektes zijn zo over, en verder gewoon genieten van je mooie fiets!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,

    Je moet even heel goed controleren of het zwarte beschermkapje, dat over het geleidewieltje onder de stoel zit, het geleidewieltje niet raakt.
    Bij mij was dat wel het geval en als je dan je trapper achteruit trapt dan gaat de ketting niet goed mee en dan heb je kans dat de ketting er achter afloopt.
    Dus gewoon even in de fiets gaan zitten, inklikken en voorzichtig achteruit trappen. Gaat de ketting een beetje slap hangen i.p.v. direct bewegen, dan loopt je geleidewieltje aan.

    Ik hoop dat dit een beetje helder is. Succes.

    Wim -XS45

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nieuwe fietsen worden bij Velomobiel.nl nogal eens afgeleverd met teveel kettinglengte.
    Ik kon met mijn nieuwe Quest in Ierland geen berg opkomen zonder dat de ketting eraf vloog. Totaal heb ik zes schakels verwijderd en de ketting is er nooit meer afgegaan.
    Het is simpel te controleren. Schakel voor op het grote blad en achter ook.
    Haal nu het derailleurkapje eraf. De kooi, de poot van de derailleur, moet nu onder een hoek van ongeveer 60 graden naar voren wijzen. Niet 90 graden, dan is er onvoldoende kettinglengte om te schakelen.
    Veel plezier met je nieuwe XS.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ga van de week even kijken ,Wim.
      bedankt voor de tip en de wens.

      Verwijderen