zaterdag 3 augustus 2013

Even naar Zwaag voor controle van de ketting

Vanochtend de fiets uit de stalling gehaald om naar Willem in Zwaag te fietsen ,willem was benieuwd naar de Xs en ik had hem gevraagd of hij even naar m,n ketting wilde kijken, deze was er van de week al 3 maal afgelopen en sloeg af en toe ook over. Het was prachtig weer om te fietsen en het ging dan ook met bijna 40 over de Oostdijk , ongeveer een half uur te vroeg kwam ik bij willem aan maar dit was geen probleem. De man met de kennis en de spullen oftewel het technisch oog vond dat er wel 2 schakels tussenuit konden en dat was zo gepiept , tevens zag willem een slijtplekje op de bodem van de fiets , deze was mij vanochtend ook opgevallen maar ik kon het niet thuis brengen , willem wel , je stoeltje zit te laag zei hij meteen , als je zo door rijdt heb je met een week of 4 een gat in je bodem.Lekker dan , maar willem wist raad en met de dremel werd aan beide kanten een paar mm van de rand af gevijld totdat er genoeg speling was. Na dit alles de fiets weer gevuld met de spullen en willem bedankt en weer op pad richting de dijk om toch een rondje te krijgen , ik wilde eerst naar Lelystad en de Oostvaardersdijk fietsen maar heb het vanwege de wind en de vliegenervaring van de vorige keer maar gehouden bij de dijk van het Markermeer richting Hoorn en Scharwoude. Bij Schellinkhout was het druk met surfers en Kitesurfers en het schuim stond ook op de golfkoppen , de surfers hadden de dag van hun leven. Met wind tegen weer richting Zaanstad gegaan en de fiets gewassen en gepoetst voor een fotosessie , daarna nog even showen bij 1 van m,n broers en toen stond er al weer 95 km op de teller.

11 opmerkingen:

  1. De service van vm.nl is geweldig, maar de controle bij aflevering zou wat mij betreft iets beter kunnen.

    Bij mij zat stoel ook al op de bodem :( Ik kwam er zelf achter en heb met de decoupeerzaag een stuk van de onderkant van de stoel afgehaald.

    Let ook op je spaakspanning. Na een paar weken had ik echt te veel losse spaken.
    Ook die moertjes bij de rem liepen/lopen los. En de rechter veerpoot.

    Alles is uiteraard keurig opgelost door de mannen van vm.nl, maar ik moest er wel naar toe met een fiets van een paar weken oud,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had geen zin om 180 km te rijden dus heb het dichterbij gezocht.
      Voor de rest een heerlijke fiets.

      Verwijderen
  2. Sommige zaken zijn inderdaad 'n fabricagekwestie en kwaliteitscontrole vóór de levering aan de koper. Andere zaken komen alleen aan het licht bij een eerste beurt, bijv. na 300 of 1000 km. Dan worden spaken, en te los zittende verbindingen e.d. nagelopen. Heeft vm.nl niet zo'n nulbeurt?

    M'n Scorpion trike is na bijna 300 km nagelopen door Gerrit Tempelman, en dat was maar goed ook. Tot nog toe, 800 km verder, dus 1100 km op de teller, functioneert alles vlekkeloos :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n 'nulbeurt' of zoiets dergelijks hebben ze inderdaad tot mijn verbazing niet. Ik heb het nog wel gevraagd, maar dat was niet gebruikelijk zeiden ze.

      Verwijderen
    2. is toch raar dat een fieue fiets van ruim 6000 eurie
      ff goed na gekeken woord....

      Verwijderen
  3. Ik had mijn nieuwe Quest ongeveer een week eerder opgehaald dan Jij en had ook exact dezelfde problemen wat de ketting betreft, bij nadere inspectie heb ik zelfs 100km met een kapotte schakel gereden. ook losse boutjes en moertjes en een uitspoor van 5 mm.
    Mijn ketting ratelt nog steeds heel licht als ik in zijn 2 fiets, tegen het eerste tandwiel ( achter ) Allert heeft er al naar gekeken maar heeft het helaas niet helemaal op kunnen lossen, wegstellen leverde ratelen op andere tandwielen.
    Ik sluit mij aan bij de opmerking van Wim dat aflevering bij VM.nl geen 10 krijgt.
    Voor het nakijken van de spaken heb ik ooit een spaakspanning meter gekocht, deze is wel duur maar heeft zijn geld wel opgebracht.

    Groet,
    Marcel Q676

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Gerrit,

    Ook ik had in de eerste paar duizend km, deze problemen met de ketting, voor en achter aflopen, en uiteraard altijd op een moment dat het niet past. Na goed nastellen van de derailleur en verwijderen van totaal 4 schakels heb ik daarna nog sporadisch een aflopende ketting gehad. Tot nu toe geen losse spaken of stoelproblemen gehad, zal wel niet meer komen ook denk ik. Kinderziektes, maar wel een beetje frustrerend bij een splinternieuwe fiets. Gek genoeg heb ik zulke dingen nooit meegemaakt bij m'n racefietsen, die waren vergelijkbaar in prijs, natuurlijk wel een heel ander soort fiets, maar toch....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is allemaal nieuwigheid Gerrit, je moet zo'n fiets ook eerst ff "inrijden" ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ook nog kunnen Mick , dat "inrijden" komt wel goed , ik rijd er iedere dag mee .

      Verwijderen
  7. Ik bedoelde dat wat ironisch Gerrit: Je wilt natuurlijk niet "inrijden"... door de bodem heen :) !
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen