maandag 16 januari 2017

Bijna aanrijdingen.

Bijna aanrijdingen , wie heeft ze niet.
De laatste weken lijkt het wel of ik iedere dag een bijna aanrijding heb , en dan het vaakst op die zogenaamd veilige vrij liggende fietspaden naast een rotonde .
Vorige week nog moest ik vol in de remmen voor een afslaande automobilist die ik niet eens zag kijken of er iets aan kwam , gewoon doorscheuren en ik vol in de remmen , gelukkig was het op dat moment niet glad.
En dan 4 dagen terug werd ik bij het aanrijden van een rotonde nog even ingehaald en ik hoopte maar dat de man rechtdoor zou gaan , maar nee hoor , meneer ging nog net even rechts afslaan , net voor me langs , je zou toch denken dat hij de felle led,s die achter in de Strada zitten gezien heeft.
En dan vanochtend weer bij het aanrijden van een bruggetje met rechts een smalle doorgang waar ik dacht iemand gezien te hebben dus koos ik voor het brede middenstuk terwijl er een auto aan kwam , ik had voorrang , de witte pijl op het bord was aan mijn kant en de auto was nog ver genoeg leek mij , maar helaas de auto ging sneller en meneer had de rode pijl aan zijn kant maar sliep nog half denk ik , het was tenslotte pas 06:45 en moest vol in de remmen omdat ik al op het bruggetje reed.
En deze gebeurtenissen waren bij weggedeelten zonder beplanting of verhogingen , dus vrij zicht en dan hebben ze hier in Zaandam ook nog rotondes met een verhoogd middenstuk met beplanting erin/op , hartstikke onoverzichtelijk , zomers hartstikke mooi met bloemen en alles maar zo onoverzichtelijk.
Dit deed me vanochtend overdenken of het nog wel safe was om te velomobielen , ongeveer 2 maal in de week een bijna aanrijding dat maakt de kans op een echte aanrijding echt groot .
Het ligt volgens mij niet aan de donkere bovenkleur van de DF want met de QuestXs heb ik ook wel van deze dingen meegemaakt alleen niet zo vaak.
Ik vind het velo rijden nog veel te leuk om te stoppen en heb maar bedacht dat ik het maar moet accepteren en wat meer rekening moet houden met automobilisten en hun gedragingen en zelf maar moet stoppen dan als zij dat dan niet doen , als ik zo heel en in leven blijf , Prima.
Maar stoppen doe ik nog lang niet.

De eerste 600 km staan op de teller , het schuimdeksel is voorzien van magneetjes , voorin naast m'n benen hangt aan iedere zijde een washandje , gemonteerd met klittenband , waar ik m'n sleutels parkeerpas zonnebril in heb aangezien de velotassen onder de stoel staan . M'n sleutels zijn al eens uit het vakje van de radical tas gevallen en onder de kettingbuizen terecht gekomen waardoor ik 15 min overal gezocht had en bijna weer terug naar m'n werk gefietst om te kijken of ik ze daar gelaten had , maar gelukkig zag ik ze net op tijd liggen . De DF zelf rijd super , met deze temperaturen rijd ik gemiddeld 32km/uur op 15 km afstand met een hartslag van 100 bpm ,met een open instapgat dus het schuimdeksel zelfs met -2 gr. nog achterin , op sommige stukken is de DF erg luidruchtig door de combinatie slecht wegdek en Carbon maar ik rijd graag een stukje om in deze fiets die een beetje mijn fiets aan het worden is.

Groetjes en rij veilig

9 opmerkingen:

  1. Ik ben met de rode Limit nu al twee keer praktisch van de weg gedrukt op de Amsterdamse weg in A'veen.
    En dat n.b. door een oudere automobiliste die zelf van een woonerf de voorrangsweg op reed. Maar kennelijk meent dat ik geen recht heb om daar te rijden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sinds ik met lampjes rijd (voor de bestuurder rechts: een Chinees kanon met afgeschermde bovenkant en links: een officieel fietslampje met afgeschermde lichtbundel), word ik veel beter gezien en heb ik bijna nooit meer van die bijna-aanrijdingen.

    Bovenop de smurfenmuts heb ik ook nog een knipperlichtje en op mijn XS heb ik het één en ander aan reflectiemateriaal geplakt. Alles voor de veiligheid en om nog beter gezien te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een DF is smaller en lager dan een standaard velomobiel die men ook makkelijk over het hoofd ziet.

      Als je constateert dat mensen je daadwerkelijk niet of te laat waarnemen kun je beter bedenken wat je daaran gaat doen voordat je onder een auto of zwaarder motorvoertuig terechtkomt.

      Ik zou zelf als ik tussen auto's moest rijden onmiddelijk flitsleds gaan gebruiken als dagverlichting. En ook een mastje gebruiken met een flitslicht erbovenop die boven de onderkant van autoramen uit komt.

      Sie gingen oe--oehoe oehoe oehoehrend hard.....Maar zoals altied kwam an dat gejakker een end. Deur 'n zatte kearl die de zichtbaarheid van een velomobiel niet kent
      Bertus ri-j d'r onder en Tinus kwam d'r vlak achteran
      En iedereen die zei: Van die leu heur i-j nooit meer wat van

      Zie gingen nooit, nee nee nooit
      Nooit meer oerend hard.....

      Verwijderen
  3. Ben het met Quezzzt eens, je zichtbaarheid verbeteren met de door hem genoemde opties zou al een behoorlijk verschil kunnen maken! Dat is ook mijn ervaring, verschillende keren is me al verteld dat de knippermast me zeer goed zichtbaar maakt. Het is maar een tip.....;-))

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ik tegenwoordig doe is, 2 keer kort toeteren als ik verwacht geen voorrang te krijgen. Dat werkt heel goed. Ik hoef de laatste tijd geen noodstop meer te maken. Extra verlichting kan ook helpen, maar als mensen helemaal niet kijken dan zien ze de extra verlichting ook niet. Groet, winand

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Gerrit, ik deel jouw ervaring ook sinds ik de B&M Premium ook op mijn kap heb en deze via de extra claxon schakelaar aan zet bij elke oversteekplaats/rotonde/gevaarlijk punt zie ik ze wel duidelijk remmen ipv. gasgeven een enkele keer rijden ze toch door (het meest bij de rotonde bij de Weel en de Oostergouw) maar deze hersenloze sukkels blijf je houden en hoop ik nog wel eens tegen te komen als zij zich met het koekblik om een boom gevouwen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb zelden "bijna aanrijdingen" en dat terwijl de wegbeheerder in mijn regio een voorkeur heeft om tussen het fietspad en de rijbaan een heg te planten van een kleine meter hoog. Ik heb wel een geel vlaggetje met een reflecterende streep bovenop de Mango, dat zit op ooghoogte van de gemiddelde automobilist.
    Martin

    http://martin20vt.blogspot.nl/2017/01/blog-post.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat dit ook afhankelijk is waar je fietst. Hier elke dag veel verkeer van Noord-Holland naar de rest van het land en s'middags weer terug De dagelijkse lijst files in de spitsen zeggen genoeg sluipverkeer racen met 80+ over parallel-wegen voorzien van passeerstroken waar je als fietser over moet en waar maar 60 gereden mag worden. Rotondes die je moet oversteken waar begroeiing langs het fietspad staat, verkeer in de randstad is vergelijkbaar met topsport vooral in de donkere winterperiode.

    BeantwoordenVerwijderen