maandag 14 januari 2013

Eerste ervaringen

Zoals beloofd een berichtje met de eerste ervaringen met de tourkap. Hoe was het om de koude wind niet te voelen ? Gewoon heerlijk. Voel je de kou door de gaten aan de zijkant ? Nee bijna niet ,alleen bij sterke wind. Was het dan alleen maar heerlijk ? Nee zeker niet . Op mijn woonwerk rit heb ik een paar stukken van klinkerwegen daar maakt de mango met schuimdeksel normaliter al lawaai , het schuimdeksel rammelt,de voorlamp steekt bij de mango een halve cm uit de body dus de zijkanten rammelen op dat soort wegen tegen de body aan, de kunststof pomp licht achterin te rammelen en dan heb je nog het bandengeluid en nu met de tourkap worden al die geluiden nog eens versterkt. Op de geasfalteerde fietspaden heb je natuurlijk ook last van kuiltjes door putdeksels, witte strepen , er liggen takken op de weg waar je over heen moet en dan zie je het 3 mm dikke lexaan zijdelings heen en weer gaan en dat komt dan weer tegen de kap aan wat weer een extra rammeltje geeft . Het vergt voor mij wat meer tijd om de kap vast te zetten want bij het schuimdeksel gebruikte ik alleen de voorste drie bevestigingen maar met de kap ben je verplicht om ze allemaal vast te zetten anders rammelt de kap bij iedere oneffenheid op de body. Met de eerste rit wilde ik het ruitje een klein stukje open hebben om beslaan tegen te gaan maar door de trillingen bleef het ruitje zakken , dus heb ik de bevestigingsschroefjes wat vaster gedaan , maar dit moet dus nog strakker blijkt na de tweede rit. Het punt snelheidsverbetering geld voor mij ook nog niet , het is nu zo koud dat ik al een kilometer of 3 langzamer ga door de stugheid van de Marathons, dikke olie aan de ketting en ik heb waarschijnlijk een slecht lagertje in de tussenas wat voor meer wrijving zorgt. Al met al , heb ik spijt dat ik niet even ben gaan proefrijden want dan had ik waarschijnlijk de tourkap niet gekocht , misschien moet het allemaal nog even wennen en bijgesteld worden en denk ik er over een paar weken heel anders over. Ondanks al het extra geluid zit ik met deze kou wel lekker warm en straks met regen lekker droog maar of deze voordelen opwegen tegen de nadelen moet nog blijken.Dit stukje is geschreven na de nachtdiensten dus word misschien wat gekleurd door het feit van rare slaaptijden en de ongemakken die nachtdiensten veroorzaken dus neem het allemaal niet te serieus.

25 opmerkingen:

  1. Evt rammels van de kap krijg je er wel makkelijk uit als je erachter komt wat het veroorzaakt en daar iets tussendoet. Bij de vorige kap gebruikte ik nog viltjes voor onder de stoelpoten voordat ie stil genoeg was;-)

    Dat een kap rammels in de velo duidelijker hoorbaar maakt is iets waar je niet aan ontkomt, behalve de kap van binnen bekleden met geluidabsorberend materiaal.

    Wacht maar tot je een keer hagel of slagregen op je kap krijgt ! Dat is oorverdovend. Ik heb een keer meegemaakt dat ik me avroeg wat nu erger was, geen kap bij zulke harde neerslag of dat lawaai !



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me aan de ene kant best lekker, aan de andere kant, ook ik heb het vandaag niet koud gehad. Wilco -zonder kap, maar wel met muts-

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gisteren met die wind deed ik af en toe even het vizier open om te voelen wat ik miste maar dat was behoorlijk koud.

      Verwijderen
  3. Als je de blog van Brandweerquest leest zie je wat je aan die ruit kan doen, hij heeft een soort verstelling er aan gemaakt, net als standaard aan de VO.nl kap zit. Dat is ideaal, daarmee kan je de ruit in alle standen vastzetten.
    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank voor je tip Adri , had het gelezen en het gaat goed komen.

      Verwijderen
  4. Mocht je de kap gaan verkopen, dan ben je al de derde VM-rijder die ik "ken" en die een pas gekochte kap weer gaat verkopen.

    Proefrijden was waarschijnlijk wel handig geweest.

    Alleen maar voordelen kan ook eigenlijk niet hè.....:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk Wim maar zoals anderen al reageerden , met wat kleine aanpassingen kun je een hoop verbeteren , en verkopen ? daar heb ik het niet over gehad .

      Verwijderen
    2. Hoe bevalt de XS eigenlijk Wim ? je hebt m nu al een week , toch?

      Verwijderen
    3. De XS bevalt mij heel goed. Ze past mij gewoon veel beter dan de Mango. Daar zat ik verhoudingsgewijs hoog in, omdat ik niet zo groot ben. Nu zit ik lekker laag en daardoor is het zwaartepunt ook veel lager. Dus stabieler. Ik had natuurlijk al 7 jaar VM-ervaring. De XS is mij totnutoe nog geen seconde tegengevallen :)

      Verwijderen
    4. Dat is mooi Wim , hij was te laat klaar voor mij anders had ik er ook een proefrondje mee gereden , die 10 cm langer dan de mango had ik waarschijnlijk nog wel kunnen missen op m,n erfje.

      Verwijderen
  5. Met kap erop maakt het inderdaad een stuk meer lawaai allemaal, bij mijn mango voornamelijk de aandrijving en een klein beetje speling op de kogelkopjes. Simpele oplossing: muts op of koptelefoon op, of allebei. Werkt prima :)
    Je zal zo'n kap echt nog wel gaan waarderen, het is wel even wennen. In het begin had ik ook zoiets van hmm, is dit wel iets voor mij? maar bij sommige weersomstandigheden is het wel echt prettig, al rij ik nog altijd liever zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dit wel iets voor mij had ik zelfs het eerste half jaar met de velomobiel.

      Verwijderen
  6. Nog een opmerking over je lamp trouwens: Mijn koplamp rammelde ook tegen de body aan, ik heb hem nu klem gezet met een paar stukjes dubbelgevouwen velglint. Blijft al heel lang goed zitten en het scheelt weer een rammeltje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Strookje van oude binnenband knippen, wat lijm er op. En dan rond de koplamp plakken. Klaar.

      Verwijderen
    2. oude binnenband heb ik al een tijdje erom gehad maar dat is met een maand weggesleten en dan zit je met die lijm op je lamp.
      Heb een andere oplossing bedacht, een stukje strip wat nu ook om m,n instaprand zit om de huid van de mango bij de lamp.

      Verwijderen
    3. Je kan het beste zorgen dat de lamp gewoon helemaal klem zit, kan er niks slijten en kan het ook niet rammelen.

      Verwijderen
    4. in begin rammelde mijn voorlamp niet, na hermontage wel. heb er een binnenband rondgespannen zonder lijm en die zit er al meer dan een jaar en volledig stil

      Verwijderen
  7. ger ís een aardige man maar moppert graag... ik hoor ger het nog roepen....; "ik ga nooit aan de vm beginnen al dat geranmel op klinkerpaden "

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou Gerrit, da's balen al moet ik wel kwijt dat mijn lontje na een paar nachtdiensten, zo vanaf de 3e t/m de 7e ook wat korter was dus dan heb je minder incassering vermogen.
    Dat rammelen van je voorlicht is met een kleine Dremel-frees stift zo verholpen.
    De overige geluiden worden natuurlijk versterkt door de gesloten "klankkast" rondom je hoofd; zij vallen daar nu eXtra op omdat je geen windgruis meer ervaart.
    bij de eerste hagel/sneeuwbui denk ik toch dat je de kap weer gaat waarderen;overigens ben ik ook en fanatiek open rijder, vanmorgen en vanavond geen schuimdeksel erop, en geen last van de kou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat waarderen gaat waarschijnlijk wel lukken met wat kleine aanpassingen , ik denk dat m,n verwachtingen door alle positieve berichten over de tourkappen een beetje te hoog waren.

      Verwijderen
  9. Ben je niet erg pessimistch Wim ?

    Natuurlijk zijn er ook nadelen aan eigenlijk alles, maar vaak moet je even aan iets wennen. Je weet dat ik ook even moeite had om zoiets moois als een Quest te waarderen...

    Kleine ingreepjes kunnen een standaard product omvormen tot iets wat extreem goed bevalt. Brandweerquest geeft met de aanpassingen aan de Sinnerkap idd een voorbeeld van wat mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ook aan de velomobiel heb ik in de eerste maanden rijden getwijfeld maar ben deze toch gaan waarderen, zeker nu met de kou.
      Maar als je een pessimistisch bericht schrijft dan kun je ook verwachten dat je in de toon terug geantwoord wordt , en dat is ook niet erg , iedereen heeft recht op zijn mening en ik neem Wim ook helemaal niks kwalijk en respecteer zijn bericht , en hij heeft gelijk , proefrijden zou handiger geweest zijn.

      Verwijderen
    2. heb net weer even de blog van brandweerquest bekeken en het is een stuk duidelijker wat me te doen staat.

      Verwijderen
  10. Ik kocht 3 maand terug een sinner kap zonder testen. (Was 400km rijden dus beetje moeilijk)
    in het begin vond ik het lawaai van het vizier ook storend. Nu merkt ik er weinig meer van. Ik rijd meestal met het vizier op een kiertje.

    Ik vind de ruimte binnen fantastisch en hij past prachtig op de mango.
    heb wel een test gedaan met de VO.nl kap en vond het lawaai nog erger en die kap past helemaal niet mooi op de mango

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Inderdaad Birger , De kap is lekker ruim en hij staat fantastisch , past ook echt bij de Mango

    BeantwoordenVerwijderen